Siirry sisältöön

Viinikävely Alsacessa

Elämäni ensimmäinen patikointi johti ihastumiseen, niin lajiin itseensä, kuin myös Alsacen maisemiin.

Varasimme matkan Pamplemousse-toimiston ( http://www.pamplemousse.fi/ ) kautta. Reissu oli räätälöity, mutta omatoiminen: hommasimme itse lennot paikan päälle ja ensimmäisessä etapissa saimme käteemme kartat koko reissun ajaksi. Kävelimme kahdestaan ja matkatoimiston järjestämä firma kuljetti matkatavaramme autolla kävelypäivän etappiin.

Otimme lennot Frankfurtiin, mistä jatkoimme lentokenttäbussilla Strasbourgiin. Strasbourgista jatkoimme junalla Colmariin (n 30 min). Colmarista taksilla noin 10 km aloitushotelliin Eguisheimissa.

Matkamme oli nimeltään Viinikävely Elsassissa – ja ensikertalaisena olimme varsin sinisilmäisiä patikoijia. Kuvittelin käveleksivämme viinitilalta toiselle ja viettävämme leppoisia tassuttelun- ja tissuttelunsekaisia lomapäiviä. Kuinka väärässä olinkaan!

Kävely oli totista työtä (muttei se haitannut). Maisemat olivat upeat, luonto fantastinen ja hyvän ystävättären kanssa tallaaminen superhauskaa. Huhtikuun alku oli mitä mainioin ajankohta taittaa matkaa jalan: lämpötila oli sopiva, saimme seurata kymmenien haikaroiden pesänrakennustouhuja idyllisissä kylissä ja turisteja ei ollut missään.

Kävelyreitti alkoi siis pienestä Eguisheimin kylästä ja päättyi myös siihen. Eguisheim on noin 90km Strasbourgista etelään.

Alsacessa on 6 100 viininviljelijää ja aluetta halkoo viinitie, Route du vin.

Reittiohjelmamme oli :

Päivä 1.: Eguisheim

Päivä 2.: Eguisheim – Turckheim ~ 18 km

Ensimmäinen nousu 600 metriä Eguisheimin linnoille ja edelleen Hohlansbourgiin, mistä on upea maisema yli Colmarin. Laskeutuminen Turckheimiin, missä illallinen ja yöpyminen.

Päivä 3.: Turckheim – Kaysersberg ~ 15 km

Päivä 4.: Kaysersberg – Munster ~ 25 km

Labarochen kylän kautta nousua Petit Honackin huipulle (927 m) Vogeesien luonnonpuiston korkeuksiin. Sitten Croix de Whor (840 m) ja metsäpolkuja pitkin Munsteriin.

Päivä 5.: Munster – Winzfelden ~ 17 km

Nousua Wassembourgiin 746 metriin. Mühlenkopfin huipun valloitus (805 m) ja laskeutuminen Wintzfelden viinikylään.

Päivä 6.: Wintzfelden – Eguisheim ~ 18 km

Rhône-joen laaksossa matka jatkuu kohti Eguisheimia. Reitti kulkee erittäin kauniin Gueberschwihr- kylän läpi. Matkan varrella kelttiläistä kulttuuria ja St Marcin luostari.

Päivä 7.: Eguisheim

Mitä jäi erityisesi mieleen:

• haikaroiden pesintä kylissä
  • idylliset talot ja kylät
  • sveinhaxe mitä yritettiin tarjota joka paikassa
  • valkoiset pizzat
  • upeat lehtometsät
  • pyhiinvaeltajien rakentamat uskonnolliset patsaat ja merkit pitkin vaellusreittiä – ja mitä uskomattomimmissa paikoissa

Mitä opin:

• nouseminen ylöspäin on todella raskasta: kun kartassa lukee vaikkapa ”nousu 600m”, en tiedä mitä se tarkoittaa OIKEASTI.
  • kotoinen kävelylenkkeily ei treenaa ylämäkikävelyä
  • tänne haluan tulla uudelleen