Siirry sisältöön

The Pennine Way – patikointia Englannin nummilla

The Pennine Way on yksi Englannin tunnetuimpia patikkareittejä. Ikiaikainen, pitkä ja haastavakin.

Penniineistä kiinnostuin Johanna Sinisalon kehuttua reittiä. Matka oli kolmas patikkareissuni Euroopassa. Päätimme ystäväni kanssa kävellä reitin 4-5 ensimmäistä päivämatkaa. Pennine way starttaa Edale-nimisestä kylästä, minne otimme junan Lontoosta. Oppaat kehottivat syömään The Old Nag’s Head-nimisessä pubissa, ja mehän söimme. Ja otimme drinksun tai pari, ennen patikoinnin starttia seuraavana aamuna.

Emmekä ensimmäisenä iltana aavistaneet, että seuraavana iltana olisimme kiertäneet ympyrän ja palanneet lähtöruutuun. Siis eksyttyämme heti ensimmäisellä matkaosuudella.

Tarkoituksemme oli kävellä ensimmäisenä päivänä Crowdeniin, mutta koska kiersimme ympyrän ja päädyimme takaisin Edaleen, ajoimme taksilla määränpäähämme nautittuamme ensin muutaman neuvoa-antavan Old Nag’s Headissa.

Majoituksemme olimme varanneet reittikirjojen ja nettitietojen avulla ja osin AirB&Bn kautta. Edalessa yövyimme Hotellissa nimeltä the Rambler Inn – tämä on viihtyisä majatalo, jonka alakerrassa oli pubi perienglantilaiseen tapaan.

Crowdenin kulmilla Torsidessa asustimme the Old House B & B:ssa ( http://www.oldhouse.torside.co.uk ) – paikka oli ihastuttava muutaman huoneen pikku majatalo – huoneet siistit ja mukavat, aamiainen loistava ja palvelu toimi – isäntä heitti kaikki retkeläiset kylille illastamaan pienestä lisämaksusta.

Kolmantena päivänä oli tarkoituksemme tallustaa  Crowdenista Standedgeen, mutta koska sää oli kehno ja kartta näytti alkumatkan olevan haastava joenylityksineen ja kipuamisineen, suostuttelimme majapaikan isännän heittämään meidät autollaan hieman helpompaan starttipaikkaan.
Reitti oli silti paikoin haastava (joki, kiipeämistä jopa kontallaan, jyrkkää ylös ja alas).

Loppupäässä olimme taas jokseenkin pallo hukassa karttamme kanssa, joten liftasimme nummella kohtaamamme koiranaisen kyytiin ja pääsimme seuraavaan majapaikaamme. New Barn Guest House –nimistä tilaa ( http://www.smoothhound.co.uk/hotels/newbarngh.html ) pitää vanha (veikkaan +80v.) pariskunta ja pihapiirissä on lampaita ja tallit. Suloinen paikka.
Neljäs päivä kulki Standedgesta Calder Valleyhin. Taas otimme alkuun startin polun päähän taksilla, huonolla menestyksellä. Jouduimme saman tien ulos kartalta ja saimme kävellä – ja sekoilla-  lisää ja liftatakin hieman ja eksyillä poluilla ja polkujen ulkopuolella..

Kuulosta aikamoiselta säätämiseltä, mutta tosiasiassa päiviin mahtui monenlaista tekemistä ja tunnelmaa. Käveleminen oli ihanaa, maisemat huimaavia, maalaiskylät idyllisiä ja joka ilta söimme perienglantilaista ruokaa viihtyisissä pubeissa.

Retkellämme meidät yllätti ihmisten ystävällisyys, reittimerkintöjen kehnous, lampaiden määrä, kaupunkien ja kylien kauneus, maisemat – en tiennyt ennen reissua, kuinka upea Englanti on!

Jos lähdet Pennine Waylle, osta kunnon opas. Opettele lukemaan sitä. Kysy aina kahdesti.